Muutamia markkinointitapoja, joita aloittavan yrityksen kannattaa ehdottomasti hyödyntää.

Some

Kun budjetti on matala, sosiaalinen media on paras ystäväsi. Alkuun pääsee helposti: tee tili yrityksesi nimellä jokaiseen tuntemaasi sosiaalisen median palveluun ja linkitä ne toisiinsa (linkit muihin palveluihin ja jakonäppäimet). Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Youtube, Flickr, Snapchat; valloita ne kaikki.

Lisäksi kannatta pyrkiä aktiivisesti osallistumaan alasi keskusteluun foorumeilla (Suomi24, Plaza.fi, blogien kommenttipalstat) ja linkittää yritykseesi liittyviä sivustoja mahdollisuuksien mukaan kirjoituksiisi. Googlehan järjestelee hakutulokset nykyään paljolti sen mukaan, kuinka paljon hakutulokseen osoittavia linkkejä löytyy muilta sivustoilta. Nostat siis sosiaalisissa medioissa esiintyviä päivityksiäsi ja yrityksesi muita sivustoja hakutuloksissa keräilemällä niihin johtavia relevantteja linkkauksia muilta sivustoilta.

Arvonnat

Miten saadaan suomalainen hullaantumaan mistä tahansa tapahtumasta tai tuotteesta? Tarjoamalla se ilmaiseksi! Suomalaiset jonottavat ilmaista kahvikuppia yön läpi 20 asteen pakkasessa, muodostavat legioonan Tokmannin eteen ilmaisen ämpärin toivossa ja nukkuvat mieluusti taivasalla kilometrin pituisen jonon jatkeena XXL-urheiluliikkeen avajaisissa!

Käytä tämä sekopäisyys hyödyksesi ja järjestä arvonta, jonka voittajalle tarjotaan tuote- tai tapahtumapaketti. Osallistumisehdoksi voidaan asettaa vaikkapa tuotteiden ostaminen verkkokaupasta tai Facebook-päivityksen jakaminen ja tykkääminen. Vaikka ennen Facebook kielsikin jakojen keruun arvonnoilla ja lakipykälät estivät tuoteostojen asettamisen osallistumisehdoksi, nykyään tämä kaikki on täysin sallittua (lue lisää esimerkiksi mainostoimisto 4D:n sivuilta)!

Muista kuitenkin, että arvontoja koskee ainakin kuluttajansuojalaki ja arpajaislaki. Pienimutoisissa arpajaisissa arpajaisveroa ei tarvitse maksaa, mutta jaettujen voittojen arvon noustessa yli 166,66 euroon kalenterikuukaudessa, arpajaisveroa on maksettava 30% jaettujen voittojen yhteenlasketusta arvosta. Tutustu siis huolella velvollisuuksiisi ennen Suomen suurimman mega-arvonnan järjestämistä.

Blogi

Blogimarkkinointi on halpaa ja onnistuessaan myös tehokasta. Ongelmana onkin, että useat yritykset ovat jo aikapäivää sitten tämän noteeranneet ja yritysblogeja löytyy nykyään tuhansittain aina pankkikonsernien talousblogeista lentoyhtiöiden matkailublogeihin.

Mistä siis kannattaisi lähteä liikkeelle?

  1. Voit olla varma, että harva jaksaa lukea ainoastaan yrityksesi sisäisistä tapahtumista ja yrityksesi edistymisestä. Pyri siis luomaan blogillesi uniikki teema tai sanoma, jonka ympärille kaikki päivitykset kirjoitetaan. Esimerkiksi oman yritysblogimme teemana oli muiden nuorten yrittäjien auttaminen. Uskoimme, että blogille syntyisi ensinnäkin lukijakunta niistä ihmisistä, joita kiinnostaa lukea nuorten yrittäjien kohelluksesta ja kokemuksista. Toiseksi, uskoimme ohjeita sisältävien päivitysten houkuttelevan avun tarpeessa olevia yrittäjiä ja halusimme pyyteettömästi muidenkin hyötyvän kokemuksistamme.
  2. Ehdottomasti helpoin tapa perustaa blogi on luoda se WordPressin kautta. Ilmaisversio riittää hyvin miltei jokaisen pk-yrityksen tarpeisiin. Toinen mahdollisuus on sisällyttää blogi yrityksenne kotisivuille/verkkokauppaan. Tämä on 1) hakukoneystävällistä, kun luotte sivullenne jatkuvasti uutta sisältöä ja 2) parempi ratkaisu, jos yrityksellänne on jo entuudestaan omat kotisivut.
  3. Panosta laatuun! Kirjoita jo ennen blogin julkaisua valmiiksi useita laadukkaita päivityksiä, jotka varmasti kiinnostavat lukijakuntaasi. Julkaise näitä tekstejä blogissasi esimerkiksi viikon välein: luot rutiinin, johon myös lukijat tottuvat ja joka vahvistaa heidän uskollisuutta blogillesi.
  4. Liitä blogiisi yhteydenottolomakkeita ja kyselyitä, joiden kautta yrityksenne saa mahdollisuuden tutustua lukijoihin syvällisemmin. Tällaisilla lomakkeilla on myös mahdollista kerätä ehdotuksia tulevia päivityksiä varten. Itse käytämme 123ContactFormia niin blogissamme kuin kotisivuillammekin.

 

Suorat yhteydenotot (puhelimitse)..

..ovat yksi raskaimmista keinoista markkinoida yritystä ja sen tuotteita, varsinkin jos kohderyhmä ei ole kristallinkirkas ja soittelijoita on vain muutama. Voi olla kuitenkin jopa välttämätöntä tarttua puhelimeen, esimerkiksi jos yritys keskittyy B2B-myyntiin tai yrityksen toiminnan jatkuvuus on vahvasti riippuvainen terveistä yhteistyökuvioista.

Soittelusta voi tehdä moninkertaisesti tehokkaampaa ilmaisilla CRM-ohjelmistoilla. Kun soitteluita on takana satoja ja jokainen potentiaalinen asiakas on antanut erilaisen vastauksen ehdotuksiisi, voi tapaamisista ja soittopyynnöistä kärryillä pysyminen käydä mahdottomaksi. CRM-ohjelmistojen avulla myös yrityksen sisäinen viestintä saadaan usein jouhevammaksi, uusista asiakkaista ja tulevista tapahtumista tiedottaminen nopeutuu ja jokainen yrityksen sisällä tietää kenelle milloinkin tulisi soittaa. Ja mikä parasta, tämä onnistuu ilmaiseksi. Suosittelisimme vahvasti testaaman Zohon CRM-järjestelmää. Käyttöjärjestelmä on selkeä ja sovelluksen saa usealle eri alustalle. Askel kohti tehokkaampaa telemarkkinointia!

 

Verkostoituminen tapahtumissa

Tapahtumissa voit tutustua potentiaalisiin asiakkaisiin sekä löytää elintärkeitä yhteistyökumppaneita. Ei kuitenkaan kannata tuhlata aikaa jokaisessa tapahtumassa vierailemiseen, vaan keskittyä juuri omaan alan messuihin, koulutuksiin ja kokoontumisiin. Mukaan tietysti käyntikortteja, ehkä muutama flyeri omista tuotteista ja paljon positiivista asennetta!

Tapahtumajärjestäjiä ja tapahtumia:

  • Talentum Events (keskity ilmaisiin tapahtumiin; yli 1000€ tapahtumista on aloittavan yrittäjän turha haaveilla)
  • Slush
  • Suomen Yrittäjien tapahtumat
  • Nuorten Yrittäjien tapahtumat
  • Nordic Business Forum (tämä oikeastaan mahdollisuutena vapaaehtoistyön tai suhteiden kautta, tarkoituksena ei siis ole maksaa osallistumismaksua ja sitä kautta osallistua; aina kannattaa yrittää!)

 

Itse tehdyt flyerit, mainoslappuset ja katalogit!

Halvin suoramarkkinoinnin tapa on yksinkertaisesti teettää houkuttelevia flyereita ja mainoslappusia, joita voi sitten jakaa suoraan asiakkaiden postiluukuista sisään. Jos yrityksen kassa kilisee tyhjyyttään, vaihtoehtona on myös printata mainoksia laadukkaalla printterillä paksulle paperille tai pahville. Tämän jälkeen ei tarvitse tehdä muuta kuin viettää muutama päivä samoillen omakotitaloalueilla (tai kerrostaloissa, jos onnistuu pääsemään ovisummerin ohi) ja änkeä flyereita mahdollisimman moneen postilaatikkoon – välttäen tietenkin laatikoita, joihin on erikseen liimattu tarra ”Ei mainoksia, kiitos”.

 

Google AdWords mainonta

Google AdWordsin avulla saa pienelläkin budjetilla kohtalaisen hyvää näkyvyyttä mainokselleen. Hyvä näkyvyys edellyttää kuitenkin seuraavia asioita:

  1. Mainos sisältää tarkoin valikoituja, paljon klikkauksia houkuttelevia avainsanoja
  2. Mainoksella on myös hyvä konversio – asiakkaat eivät vain klikkaa mainosta vaan päätyvät myös ostamaan tuotteen
  3. Mainos erottuu joukosta (eikä esimerkiksi ainoastaan ilmoita, että ”Laturi, 10€”)
  4. Mainos on kohdennettu hyvin Lisäohjeita menestyksekkääseen AdWords-kampanjaan löytyy esimerkiksi Googleen oppaasta, mainostoimisto Höyryn sivuilta, ja Snoobin PDF-tiedostosta.

 

Uutiskirje

Helppoa, kätevää ja jälleen ilmaista! Uutiskirje on erityisen kätevä verkkokaupan markkinointivälineenä, mutta sillä voi myös yleisemmin muistuttaa asiakkaita yrityksen tarjouksista ja olemassaolosta. Tunnetuin ja varmasti suosituin uutiskirjeohjelmisto on MailChimp, jonka kautta voit luoda yrityksesi brändiin sopivia uutiskirjeitä ja seurata niihin liittyviä tilastoja – kuten avauksien määriä, lukuaikoja ja kirjeen sisäisten linkkien klikkauksia.

Uutiskirjeiden sisällön tulisi olla lukijalleen miellyttävää luettavaa. Aikakausi, jolloin uutiskirjeet sisälsivät ainoastaan ale-ilmoituksia, alkaa olla takanapäin. Mieluiten kirjeen tulisi tarjota ratkaisua ongelmaan tai ohjeistaa lukijaa. Näin lukija saadaan todennäköisemmin kiinnostumaan kirjeestä ja häneen kohdistuva vaikutus on pitkäaikaisempi: asiakas tuskin muistaa viimeisintä tarjouskirjettä Gigantilta, mutta muistaa kyllä kirjeen, jossa hänelle kerrottiin herkullisesta pannukakkureseptistä. Liian kauas oman yrityksenne toiminnasta uutiskirjeen aihe ei myöskään saa ajautua. ChargeR-yrityksemme esimerkiksi keskittyy antamaan kirjeissään vinkkejä puhelinten akkukeston pidentämisestä ja erilaisista lataustavoista sekä niiden eduista; tuotteemme koostuvat julkisisista latauspisteistä ja kuluttajille myytävistä langattomista latausalustoista. Suhteellisen selvä yhteys siis.

 

Muista myös yhdistellä yllä olevia markkinointitapoja niiden hyödyn maksimoimiseksi! Esimerkiksi arvonnan osallistumisehtona voi olla uutiskirjeenne tilaus tai jakamissanne flyereissa voidaan ”ohimennen” kertoa juuri julkaisemastanne blogista! Sosiaalinen media sekä blogi ovat toisiaan vahvistavia markkinointikanavia ja verkostoitumisen kautta saatte lisää kontakteja suoria yhteydenottoja varten. Loputtomasti mahdollisuuksia pikkurahalla!