Yleishyödyllistä tietoa joukkorahoituksesta sekä muistilista joukkorahoituskampanjan tueksi.

Joukkorahoituksesta

Kuka tahansa voi nykyään saada rahoitusta idealleen joukkorahoituksen kautta. Kickstarter, Indiegogo ja Mesenaatti ovat kasvattaneet suosiotaan sekä edesauttaneet Suomen start-uppien kehitystä ja kasvua. Joukkorahoituksen avulla tuotteen valmistajan ja yleisön väliltä häviävät turhat välikädet: yleisö pääsee suoraan osallistumaan tuotteen kehitysprosessiin sekä vaikuttamaan tuotteen ominaisuuksiin.

Otto Vihanto, yksi Iron Sky -elokuvan joukkorahoituksen kerääjistä sekä Iron Sky Universen liiketoiminnan kehittäjä, jakoi Nuorkauppakamarin jäsenille tietämystään joukkorahoituksesta. Näitä vinkkejä kannattaa noudattaa, ainakin jos katsoo Oton ja hänen työtovereidensa saavutuksia: he ovat saaneet kerättyä Iron Skyn jatko-osalle jo miltei $700 000 rahoitusta viimeisimmässä Indiegogo kampanjassaan!

Alla muutamia ohjeita joukkorahoitukseen. Ohjeet on räätälöity pääasiassa tapahtuman rahoituskampanjaa varten, mutta kaikista ohjeista voi kuitenkin vetää yleispäteviä ohjenuoria mitä erilaisimpiin rahoitustarpeisiin. Olemme myös lisänneet omia ohjeitamme Oton ohjeiden sekaan.

 

Muistilista joukkorahoituksen tueksi

Rakenna yhteisöä etukäteen, jatkuva sisällöntuotanto

Potentiaalisia rahoittajia tulisi aktivoida, esimerkiksi sosiaalisen median avulla, jo ennen itse rahoituskierroksen käynnistämistä. ”Hypen” luominen on tärkeä osa rahoituskierroksen onnistumista. Myöskään sisällöntuotantoa ei tule unohtaa: rahoittajat on pidettävä ajan tasalla tuotteen/palvelun/idean kehityksestä sekä samanaikaisesti tällä uudella tiedolla tulisi houkutella lisää rahoittajia.

Sähköpostilista hyödyllinen markkinoinnissa

Jos aikaisempien rahoituskierroksien aikana on saatu kasaan kattava sähköpostilista, kannattaa sitä hyödyntää markkinoinnissa.

Tavoite tarpeeksi matalaksi, jotta se on saavutettavissa

On parempi asettaa realistinen tavoite, jonka uskot voivasi saavuttaa, kuin epäonnistua tavoitteen saavuttamisessa.

Varmista, että vastikkeiden kustannusten jälkeen jää katetta

Huomioi ainakin vastikkeiden tuotantokustannukset, toimituskulut, mahdollinen hävikki ja rahoituskanavan veloittamat välityspalkkiot.

Sisäistä vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

Miksi haetaan rahoitusta?

Mikä on kampanjan päätuote?

Missä vaiheessa vastikkeet tuodaan osaksi kampanjaa?

Miten vastikkeet toimitetaan; logistiikka?

Tärkeä kysymys joukkorahoituksen onnistumisen kannalta on myös rahoituksen tueksi kerätyt vastikkeet. Vastikkeilla tarkoitetaan siis niitä tuotteita, joita rahoittajat saavat lahjoittamansa rahasumman vastineeksi. Ilman vastikkeita kyseessä olisi rahankeräys, joka on Suomessa luvanvaraista toimintaa. Suomen laki kieltää yksityishenkilön keräävän vastikkeettomia lahjoituksia ilman viranomaisen lupaa ja käytännössä vain yleishyödylliseen tarkoitukseen rahaa keräävä rekisteröity yhdistys voi sellaisen saada.

Usein vastikkeen valitseminen on helppoa sellaisille kampanjoille, joilla haetaan rahoitusta uuden tuotteen tuotantoprosessia varten. Tällöinhän vastikkeeksi on luontevaa asettaa itse rahoituksen avulla valmistuva tuote. Tapahtumiin, palveluihin ja muihin abstraktimpiin tuotteisiin (kuten elokuvaa varten) rahoitusta kerättäessä vastikkeet voidaan kerätä myös ulkopuolisilta tahoilta. Tämä kuitenkin tekee rahoituksen hankkimisesta hiukan monimutkaisempaa, kun huomioon tulee ottaa mahdollisten yhteistyökumppanien hankinta, vastikkeiden tilausmäärät ja toimituskulut toimittajalta rahoittajille sekä vastikkeista aiheutuvat ylimääräiset valmistuskustannukset.

Vinkkejä vastikkeista:

  • Digitaaliset vastikkeet vaivattomimpia: helposti toimitettavia, pienet kulut, suuri kate. Esimerkiksi digitaalinen kiitoskortti, johon voi liittää alennuksen tulevaan verkkokauppaan (pienimmille lahjoituksille).
  • Toinen hyvä vaihtoehto painatetut T-paidat. Näiden kohdalla kuitenkin tulee pohtia tilausmääriä sekä sitä, miten rahoittaja voi valita haluamansa paidan koon.
  • Tuotepakettien avulla voidaan rajata vastikkeiden määrää. Pienemmille lahjoituksien vastikkeena voi olla yksi päätuote ja isompia lahjoituksia varten voidaan kerätä yhteen pakettiin päätuotteen eri versioita tai siihen liittyviä lisätarvikkeita.

Linkkejä joukkorahoitussivustoille:

Maailman suurin ja tunnetuin joukkorahoitussivusto. Kickstarterin missiona on ”auttaa herättämään luovat projektit eloon” ja sen kautta on kerätty jo miltei 2 miljardia dollaria rahoitusta, rahoittajia on yli 9. miljonaa ja rahoitettuja projekteja on jo huimat 257 000.

Projekteja tukevat henkilöt saavat vastikkeeksi konkreettisia palkintoja ja ainutlaatuisia kokemuksia. Jos tavoitetta ei saavuteta, koko rahoituskierros peruuntuu ja rahat palautetaan.

Sivusto veloittaa kampanjan aikana kerätystä summasta 5%. Lisäksi Kickstarterin laskutusohjelma kustantaa ylimääräisen 3-5% lisämaksun.

Menestyneimmät projektit

Kaavio Kickstaterista

Hieman Kickstarteria avoimempi joukkorahoitussivusto. Projektin ei tarvitse olla ”luova”, jotta sille saisi rahoitusta Indiegoon kautta. Rahoitusta voi kerätä idealle sekä vaikkapa hyväntekeväisyyttä tai start-up yritystä varten. Yli 15 miljoona ihmistä käy sivustolla kuukausittain, joten kiinnostavalle kampanjalle löytyy varmasti tukijoita.

Perusveloitus sivustolla on 5% kerätystä summasta, johon lisätään luottokortti/PayPal -kulut (3-9% kampanjan onnistumisesta ja luonteesta riippuen).

Sivuston kautta kerätty yli 2 miljardia dollaria rahoitusta mitä erilaisimpiin tarkoituksiin. Sivusto keskittyy tapahtumien rahoittamiseen – oli kyse sitten valmistumisjuhlista tai syntymäpäivistä. Rahoituksen hakija luo verkkosivuston GoFundMe:n kautta, jonka jälkeen sitä on mahdollista mainostaa sosiaalisen median välityksellä (integrated social network links).

Veloitus 5% jokaisesta saadusta rahoitussumasta.

T-paitojen joukkorahoitusta. Käyttäjät valitsevat asusteen tyypin ja värin sekä lisäävät siihen oman designinsa. Design voidaan luoda joko ulkopuolisen ohjelmiston avulla taikka hyödyntämällä Teespringin omaa editointiohjelmaa. Käyttäjä valitsee myös asusteen hinnan sekä myyntitavoitteen.

Vastikkeeksi käyttäjän luomasta designista Teespring hoitaa asusteiden valmistuksen, toimituksen ja niiden myyntiin liittyvän asiakaspalvelun.

Veloitus 10%+ riippuen valitusta T-paitamallista.

Suosittu rahoitussivusto etenkin sisällöntuottajien, muusikoiden ja verkkosarjakuvien tuottajille. Rahoitus kerätään pääasiassa artistien faneilta ja tukijoilta, joko toistuvasti tai kertaluonteisesti. Kickstarterista poiketen rahoituksen hakija ei vastaanota yhtä suurta rahasummaa vaan tietyn rahasumman kannattajiltaan aina uuden teoksen ilmestyessä.

Veloitus 5%.

Suomen suurin yhteisörahoituspalvelu.

Mesenaatista löytyy lisäinfoa täältä.

Yhdistää kiinnostavia kohteita etsiviä sijoittajia ja tehokkaita rahoitusratkaisuja etsiviä yrityksiä.