Kuten aikaisemmin kerroimme, laadukas ravinto on opiskelun kannalta merkittävä tekijä. Hyvin syömällä varmistut siitä, että energiaa riittää opiskeluun ja uusien asioiden sisäistämiseen. Tässä muutamia erinomaisia ehdokkaita opiskelijan jääkaapin täytteeksi.

Rasvainen kala

Kala sisältää runsaasti proteiinia, hyviä rasvoja sekä omega-3-rasvahappoja; kaikki elintärkeitä ravinteita aivoillesi. Opiskelijalle paras (lue: halvin) vaihtoehto on maukas sardiinileipä. Muutama viipale täysjyväleipää ja väliin sardiinia.

Kananmunat

Yksi kananmuna sisältää noin 6g proteiinia, alle 100 kaloria ja sopivasti B12-vitamiinia (joka edesauttaa glukoosin pilkkomista energiaksi). Aloita siis päiväsi muutamalla kananmunalla murojen sijasta!

Saksanpähkinät ja pellavansiemenet

Pähkinät ja pellavansiemenet sisältävät runsaasti terveellisiä rasvoja ja proteiineja. Ne ovatkin superruokaa aivoille: pienikin annos antaa puhtia ja pitää sinut kylläisenä. Lisäksi pieni pähkinäpussi kulkee aina kätevästi mukanasi.

Maapähkinävoi

Ja tietysti myös maapähkinävoin ravintoarvot ovat suurilta osin erinomaiset (eikä nyt siis puhuta Nutellasta). Jos et esimerkiksi pidä kananmunista ja söisit mieluummin puuroa aamupalaksi, sekoita siihen hieman maapähkinävoita. Puurostasi löytyy nyt ’hitaita’ hiilihydraatteja sekä aimo annos proteiinia!

Vihreitä lehtivihanneksia

Miksi vihreät vihannekset ovat niin tärkeitä? No vaikkapa siksi, että ne sisältävät paljon K-vitamiinia, joka auttaa aivojasi muodostamaan uusia yhteyksiä (pathways). Nappaa siis mukaan lehtikaalia, parsakaalia sekä pinaattia.

Vihreä tee

Erinomainen vaihtoehto suomalaisten suosimalle kahville. Kahvin tapaan vihreä tee lisää keskittymiskykyäsi, mutta ei aiheuta samanlaisia ’romahduksia’ kuin suurten kahviannosten nauttiminen. Antioksidantteja vihreästä teestä löytyy runsaasti, ja se on hyvä se.

Tuoreet hedelmät

Hedelmien luonnolliset sokerit antavat sinulle helpon (hetkellisen) lisäbuustin. Älä kuitenkaan innostu ahmimaan vatsantäydeltä hedelmiä, sillä liiallinen sokeriannos johtaa myöhemmin heikentyneeseen keskittymiskykyyn.


Eksoottisia yhdistelmiä

Näkkärit lisäherkuilla

Näkkäreiden päälle voit asetella esimerkiksi muutaman tomaattiviipaleen ja fetajuustoa. Tai maapähkinävoita ja omenaviipaleita. Tai.. Mielikuvitusta kehiin!

Avocadoleivät

Maukasta ja helppoa. Murskaa avokadoja leivälle, kaada tilkka oliiviöljyä päälle ja mausta esimerkiksi (sitruuna)pippurilla.

Paistetut auringonkukansiemenet

Osta pussillinen auringonkukansiemeniä. Mausta siemenet tulisilla mausteilla, kuten chilillä ja cayennepippurilla. Paista uunissa. Nauti opiskellessasi.