Muutamia ehdotuksia taukojen älykkääseen hyödyntämiseen – opiskelit sitten yksin tai ryhmässä.

 

Mitä sinun kannattaisi tehdä opiskelutauoilla..

..jos opiskelet yksin:

Liiku / treenaa

Ihmiskehoa ei ole tehty pitkäkestoiseen istumiseen. Joten liiku, käy kävelyllä! Myös treenaaminen ja hikijumpan harrastaminen ovat erinomaisia vaihtoehtoja pidemmille tauoille. Aerobisen liikunnan on todettu parantavan muistia, keskittymistä ja luovuutta.

Älä kuitenkaan rääkkää itseäsi aivan piippuun asti. 30-minuuttinen lenkki tai kevyt salitreeni ovat passeleita ratkaisuja. Liian kova intensiteetti kuluttaa turhan paljon energiaa ja vie tehokkuutta opiskelusta. Älä myöskään treenaa jokaisen tauon aikana, vaan ennemminkin 1-2 kertaa opiskelupäivän aikana.

Täältä löydät lisäksi 12 tapaa liikkua opiskellessasi! Villiä.

Kuuntele musiikkia

Musiikin kuuntelu rentouttaa, auttaa jäsentelemään ajatuksia ja valmistaa seuraavaan intensiiviseen opiskelurupeamaan. Kuunnellessasi musiikkia, kuvittele itsesi päivän päätteeksi kaikki tavoitteet suorittaneena – hahmotettu on puoliksi tehty, vai mitä?

Syö jotain pientä

Tietysti, sinun on myös syötävä jossain vaiheessa päivää. Omista 1-2 taukoa syömiselle (ja ystävien kanssa sosialisoinnille). Muista kuitenkin pysyä aikataulussasi! Aseta tiukkoja aikaraameja lounas- ja päivällistauoillesi. Myös ruokavalinnoilla on merkitystä sen kannalta, miten väsynyt tai pirteä olet heti ruokailun jälkeen. Lue täältä välipalaehdotuksemme.

Meditoi

Yksi taukojen tärkeimmistä tehtävistä on antaa aivojesi levätä ja kerätä voimia uuteen ajatustyöhön. Ehkäpä paras tapa tämän saavuttamiseksi on meditointi, jonka aikana tarkoituksellisesti pyrit ’sulkemaan mielesi’ kaikilta ulkoisilta ärsykkeiltä.

Sinun ei tarvitse olla ekspertti meditoidaksesi. Yksinkertaisesti: sulje silmäsi, rentoudu ja pyri unohtamaan kaikki opiskeluusi liittyvät asiat. Keskity hengityksesi ääneen; sisään- ja uloshengitykseen. Hengitä syvään (3s), pidätä hengitystä (2s) ja puhalla ilma rauhallisesti ulos (4s). Kannattaa ainakin kokeilla, meditointi voi tehdä ihmeitä tehokkuudellesi! Lisäksi se voi lievittää stressiä ja kohottaa mielialaasi.

Palkitse itseäsi

Käytä opiskelutaukoja palkintoina hyvin suoritetusta opiskelusta. Jos pidät puhelimen näpräämisestä tai Netflix-sarjojen töllöttämisestä, palkitse itsesi näillä aktiviteeteilla tehokkaiden opiskelusessioiden päätteeksi. Voi olla helpompaa keskittyä opiskelusession loppuun asti, kun tiedät, että saat sen jälkeen palkita itsesi 15:llä minuutilla Netflixiä.

Aseta kuitenkin tiukat säännöt: jos et kykene opiskelemaan asetettua aikaa tehokkaasti, et myöskään saa palkintoa! Kannattaa tietysti vaihtaa palkintoa tai kokeilla jotain muuta aktiviteettia, jos huomaat, että se suistaa sinut täysin raiteilta ja vie tehokkuuden opiskelusta.


..jos opiskelet ryhmässä:

Keskustelkaa opiskeltavan aiheen herättämistä ajatuksista

Kerro ystävillesi niistä aiheista, joita et täysin ymmärtänyt tai aiheista, jotka koit erittäin mielenkiintoisiksi. Yrittäkää löytää yhteyksiä juuri lukemanne ja jo hallussanne olevan tiedon välille. Keskustelu on yksi parhaista tavoista oppia, joten taukojen käyttäminen keskusteluun on sekä mukavaa vaihtelua että erittäin opettavaista.

Argumentoikaa ja verratkaa

Jos teillä on jo enemmän tietoa opiskeltavasta aiheesta, voitte pyrkiä väittelemään aiheesta ja perustelemaan oman näkökulmanne tiettyyn ongelmaan. Se pakottaa teidät 1) analysoimaan ja jäsentelemään opittua tietoa sekä 2) esittämään sen ymmärrettävässä muodossa.

Tentatkaa toisianne

Ottakaa muistikorttinne (flashcards) mukaan ja testatkaa osaamistanne. Kyselkää, verratkaa ja kilpailkaa. Opettakaa epäselviä kohtia toisillenne – opitte opettaessanne.

Asettakaa tavoitteita

Opiskelulla tulisi aina olla tavoite. Tämä vieläpä korostuu ryhmässä, jossa muodostuu helposti turhaa puheensorinaa ja häslinkiä. Varmistakaa (esim. juuri taukojen aikana), että jokainen ryhmän jäsen tietää päivän tavoitteet ja sitoutuu niihin.

Mitä sinä teet tauoillasi? Kommentoi alle!