LinkedIn on erittäin tärkeä osa nykyajan työnhakuprosessia. Voit olla varma, että työnantaja on kiinnostunut käymään läpi LinkedIn-profiilisi vastaanotettuaan työhakemuksesi. Tässä muutama nopea vinkki LinkedIn-profiilisi ehostamiseen.

1. Ymmärrä ansioluettelon ja LinkedIn-profiilin erot

Ansioluettelolla ja LinkedIn-profiililla on paljon yhteisiä piirteitä, mutta niiden kautta viesti välitetään eri tavoin. Siinä missä ansioluettelo tulisi muokata jokaiseen hakemaasi työtehtävään sopivaksi, LinkedIn-profiili toimii ikään kuin dynaamisena vastineena kaikille sinulle soveltuville työtehtäville. Älä vain kopioi ansioluetteloasi LinkedIniin ja huomioi alla olevat eroavaisuudet.

Ansioluettelo

LinkedIn

  • Staattinen dokumentti
  • Rajoitettu pituus: usein kahden sivun pituinen
  • Sisältää pääosin vain tekstiä
  • Räätälöidään työtehtävän mukaan (useita kappaleita)
  • Yksipuolinen hakemus, joka on kohdennettu tietylle työnantajalle
  • Dynaaminen dokumentti
  • Pääosin rajoittamaton pituus, lukuunottamatta yhteenvedon 2000 merkin rajoitusta
  • Voi sisältää myös PowerPoint-esitelmiä, kuvia, PDF-tiedostoja, linkkejä yms.
  • Vain yksi profiili
  • Antaa myös työnantajalle mahdollisuuden kohdentaa hakunsa sinuun
2. Varmista, että profiilikuvasi on ammattimainen

Ensinnäkin, sinulla tulee tietysti olla profiilikuva: profiilisia katsotaan 14 kertaa todennäköisemmin, jos olet ladannut kuvan itsestäsi. Ammattimainen profiilikuva on suoraan edestä otettu ja se rajautuu ylävartaloon. Pukukoodina tulisi olla vähintään smart casual.

3. Lisää taustakuva

Taustakuva on toinen visuaalinen elementti, joka herättää huomion ja erottaa profiilisi massasta. Pyri lisäämään taustakuva, joka kertoo jotain ambitioistasi taikka mielenkiinnon kohteistasi. Älä kuitenkaan valitse liian räikeää taikka epäammattimaista kuvaa.

4. Varmista, että headline kertoo sinusta ja tavoitteistasi

Headline on ainut tekstinpätkä, joka profiilistasi on näkyvissä luettelomuodossa. Varmista, että se kertoo jotain taustastasi (esim. missä opiskelet) ja hakemastasi työstä (esim. konsultti). Esimerkki: Student at the University of Helsinki | Seeking Consulting Associate Opportunities. Varsinkin opiskelijoiden on hyvä hyödyntää tämä tila juurikin työnhaun apuvälineenä, sillä harvalla opiskelijalla on taustallaan työkokemusta, jolla voisi luoda vaikutuksen headlinessa.

LinkedIn numeroina


Käyttäjien lukumäärä on jo huimat 530,000,000

220,000,000 aktiivista käyttäjää kuukausittain

Kävijöistä 40% käyttää LinkedIniä päivittäin

41% kaikista maailman miljonääreistä käyttävät LinkedIniä

3,000,000 julkaistua työpaikkailmoitusta

1,000,000 asiantuntijoiden julkaisemaa artikkelia

2 uutta käyttäjää sekunnissa

LinkedIniä käyttää 40,000,000 opiskelijaa ja vastavalmistunutta

13% kaikista maailman 15-34-vuotiaista käyttävät LinkedIniä

5. Panosta summary-osioon – ensivaikutelma on tärkeä

Summary on mahdollista kirjoittaa usealla tavalla ja se tulisikin räätälöidä hakemaasi työhön soveltuvaksi. Tuo siis esiin niitä piirteitä, joita työnantaja varmasti etsii. Kerro summaryssa ensin lyhyesti tärkeimmistä työtehtävistäsi sekä taustastasi ja listaa tämän jälkeen (bullet pointeilla) yksityiskohtaisemmin mitattavassa muodossa 3-5 saavutustasi.

6. Muokkaa profiilisi URL-osoitetta

Kannattaa ehdottomasti vaihtaa LinkedIn-profiilisi vakio-URL. URL-osoitteeseen tulee siis muokata oma nimesi monimutkaisen numeroyhdistelmän sijasta. Ohjeet löytyvät täältä.

7. Anna yksityiskohtaista tietoa työtehtävistäsi ja käytä listauksia

CV:tä kirjoittaessasi joudut joskus tiivistämään tekstiä ja karsimaan tietoa, jotta saat kokemuksesi ja taustasi kirjoitettua 1-2 sivulle. LinkedInissä tästä ei tarvitse huolehtia, vaan sinulla on mahdollisuus kirjoittaa hyvinkin yksityiskohtaisesti työtehtävistäsi. Työnantajan saapuessa profiiliisi annat hänelle siis lisätietoa ja jaat yksityiskohtia, joita ei löydy ansioluettelostasi.

LinkedIn ei tarjoa suoraa mahdollisuutta bullet point -listauksien luomiselle. Voit kuitenkin syöttää listauksia manuaalisesti kahdella tavalla:

  1. Editoidessasi tekstiä, paina Alt-painiketta ja kirjoita ’0149’ (Apple-näppäimistöllä paina Alt + 8).
  2. Kopioi ja liitä bullet point Wordista tai muualta kirjoitetussa muodossa.

"Suurta osaa tarjolla olevista työpaikoista ei koskaan mainosteta julkisesti. Tai jos mainostetaan, niihin valitaan pääasiassa henkilöitä, joilla on yhteyksiä työnantajaan."

- Melanie Pinola, LinkedIn In 30 Minutes

8. Muista CAR-malli

Työtehtäviäsi sekä saavutuksiasi kuvaillessasi muista CAR-malli:

Konteksti (context): Millainen tilanne oli, mikä oli roolisi ja tehtäväsi?
Toimenpide (action): Mitä SINÄ teit? Mitä toimenpiteitä suoritit?
Tulos (result): Mikä oli lopputulos? Mikä asia edistyi/kehittyi toimenpiteidesi johdosta?

Ole täsmällinen. Vältä yleistäviä ja deskriptiivisiä määreitä, kuten ’useita’, ’joitain’, ’paljon’ ja ’monia’. Käytä mieluummin kvantitatiivisia, mitattavissa olevia saavutuksia: jos saavutit tavoitteen, tarjoa numeroita ja prosentteja; jos esiinnyit, kerro kuinka monta kertaa; jos keräsit rahaa, kerro kuinka paljon.

9. Esittele töitäsi

Tämä on yksi LinkedInin erittäin hyödyllisistä toiminnoista, joka erottaa sen perinteisestä ansioluettelosta. Voit ladata relevantteja töitäsi ehostamaan profiiliasi. Luovalle alalle tähtäävä henkilö voi esitellä kauneimpia luomuksiaan ja kuka tahansa voi hyötyä näyttävän PowerPoint-esitelmän taikka vapaaehtoistoiminnan parissa otettujen valokuvien lataamisesta. Pidä materiaali relevanttina ja valitse vain ammattimaisia töitä/esitelmiä/kuvia.

10. Pyydä suosituksia

Suositusten avulla erotut nopeasti joukosta. Jos olet opiskelija, pyydä suositusta esimerkiksi opinto-ohjaajalta taikka professorilta. Jos olet jo kartuttanut hieman työelämän kokemuksia, pyydä suosituksia entisiltä työnantajiltasi sekä tiimiläisiltäsi.

Suositus voi olla todella lyhyt; tärkeintä, että sinulla ylipäänsä on suosituksia! Ota tavoitteeksi 1 suositus per vuosi.